Top

راهنمای تغذیه نوزاد (به همراه طرز تهیه انواع غذاها)

account_boxنویسنده : مهتاب قاسمیان collections_bookmarkناشر : انتشارات کتاب درمانی
درباره این کتاب بیشتر بدانید ...

«راهنمای تغذیه نوزاد» نوشته مهتاب قاسمیان( -۱۳۴۹)، است و اطلاعات کلیدی درباره روش بهینه تغذیه نوزادان و آماده‌سازی خوراک‌های مناسب را ارائه می‌دهد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«سلامت کودک در دوران جنینی بستگی به سلامت مادر داشته و سلامت سال‌های بعد زندگی‌اش نیز بستگی به همین دوران دارد. در دوران بارداری، رژیم غذایی کامل و کافی، سلامت و زیبایی شما را حفظ کرده و رشد و نمو نوزادان را تامین می‌کند. اهمیت و ارزش غذا بستگی به نوع آن دارد نه به مقدار آن، و مقدار غذای مصرفی روزانه تا حدی ارتباط مستقیم با قد، وزن و اشتهای زن دارد. ارزش غذایی را معمولاً از روی مقدار حرارتی که غذا ایجاد می‌کند می‌سنجند و این حرارت را کالری می‌نامند. مقدار متوسط کالری لازم برای یک زن باردار ۲۵۰۰ در ۲۴ ساعت می‌باشد.

در اولین ماه‌های بارداری اغلب میل به غذا کم است و در بعضی موارد زن باردار به کلی از غذا احساس تنفر نموده، رفته رفته به علت افزایش تهوع، بی‌میلی به غذا نیز تشدید می‌گردد. پس از پایان سومین ماه بارداری میل به غذا بیشتر شده و گاهی اوقات نیز به‌طور غیر عادی افزایش می‌یابد. زن باردار باید به کمک اراده خود سعی کند در روز فقط سه بار غذا بخورد و از غذاهای چرب، روغن‌دار و شیرین کمتر استفاده نماید، ولی هر قدر مایل باشد می‌تواند از سبزیجاتی مانند کاهو، گوجه فرنگی، کرفس، لوبیا سبز، هویج و چغندر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده نماید و با افزایش مقدار این سبزی‌ها اغلب ممکن است احساس سیری نموده در نتیجه از خوردن غذاهای دیگر امتناع نماید.

غذایی که زن باردار میل می‌کند بعد از هضم جذب شده، وارد خون می‌شود و سپس مورد استفاده بدن و جنین قرار می‌گیرد. جنین آن‌چه را که برای تکامل و رشد خود لازم دارد توسط جفت از خون مادر می‌گیرد و بدین ترتیب تغذیه می‌کند.»